Poznaj Mazdę CX-5
Pasywne bezpieczeństwo

Pasywne bezpieczeństwo

Jako pierwsza Mazda korzystająca z kompletu rozwiązań SKYACTIV, CX-5 wyposażona jest w lekkie, ale sztywne nadwozie SKYACTIV Body (patrz rozdział 6). Korzystając z prostszej konstrukcji i wyjątkowo wydajnej struktury wielokierunkowego rozkładu obciążeń, karoseria SKYACTIV zaprojektowana jest tak, żeby uzyskać najwyższe oceny w testach zderzeniowych na całym świecie.

Wysokowytrzymała stal jest wykorzystywana znacznie szerzej niż kiedykolwiek do tej pory było w pojazdach Mazdy. 61% stali użytej do konstrukcji CX-5 to ten właśnie gatunek. Słupek B i poprzeczki dachu wykorzystują ją do wzmocnienia kabiny pasażerskiej, tak samo jak podłoga, zabezpieczenia w drzwiach i progi. CX-5 to pierwszy samochód w historii, wykorzystujący superwytrzymałą i lekką stal 1800MPa, użytą w zderzakach.

Takie działania pozwalają rozłożyć obciążenia powstające w trakcie kolizji poza kabinę pasażerską i zminimalizować ryzyko jej deformacji. Wielokierunkowy rozkład obciążeń karoserii SKYACTIV zapewnia optymalną dystrybucję energii podczas uderzenia czołowego przez kilka ścieżek rozpraszania energii. A z tyłu samochodu inżynierowie Mazdy stworzyli prostą, wytrzymałą ramę tylnej klapy i zoptymalizowali jej kształt, łącząc go równocześnie mocno z tylną podłogą i ramą słupka B. Dzięki temu energia uderzenia, niezależnie czy w przód, czy w tył samochodu, jest lepiej absorbowana.

Absorbowanie uderzeń było jednym z najważniejszych aspektów projektowania CX-5. To dzięki niemu zastosowano nowatorską strukturę przedniego zawieszenia, w której silnik urywa się z mocowań podczas uderzenia. Dzięki temu absorbuje on więcej energii i tworzy dodatkową strefę zgniotu. Wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w wał napędowy, który absorbuje ruch cofającego się silnika. Wał odłącza się od podłogi w chwili wypadku i ulega zmiażdżeniu, równocześnie odpinając się od tylnego dyferencjału. Dzięki temu pochłania energię, ale nie przekazuje jej dalej po samochodzie i nie narusza kabiny pasażerskiej.

Mazda ma również innowacyjny system pochłaniania energii drobnych kolizji (do prędkości ok. 15 km/h), dzięki czemu CX-5 jest prosta i tania w naprawie. W takich przypadkach impet uderzenia kierowany jest w trzy obszary – górne wzmocnienie pasa przedniego, zderzak i jego pochłaniacz energii oraz pochłaniacz energii belki głównej zawieszenia. To łatwe do wymiany, mocowane na śruby części. Tym samym łatwo jest uniknąć uszkodzenia przedniego zawieszenia i komory silnika.

W kabinie

Wnętrze CX-5 pełne jest najnowszych rozwiązań bezpieczeństwa pasywnego. Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne są standardowe we wszystkich wersjach CX-5, tak samo jak napinacze przednich pasów oraz ograniczniki obciążeń, które zmniejszają ryzyko uszkodzenia klatki piersiowej. Kolumna kierownicza (wyposażona dla komfortu w regulację osiową i pionową) chowa się podczas uderzenia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko dla kierowcy.

Przednie fotele (opisane w rozdziale 4) zostały całkowicie przeprojektowane jako nowa, lekka konstrukcja. Mając na względzie bezpieczeństwo, bloki fotela ukształtowano tak, aby wyeliminować kontakt z klatką piersiową zasiadającej w nim osoby. Dużą wagę przyłożono do eliminacji ryzyka uszkodzenia karku, korzystając z projektu zmniejszającego potencjalne urazy kręgosłupa szyjnego w trakcie kolizji tylnej. Fotel zmniejsza ruch ciała oraz głowy i zmniejsza nacisk, jaki pasażer wywiera na zagłówek i oparcie. Uzyskano ten efekt dzięki podniesieniu zagłówka, sztywniejszym bokom i luźniejszemu środkowi oparcia i zmniejszeniu dopuszczalnego kąta pod jakim w czasie kolizji może pochylić się fotel. Mimo tych zabiegów, fotele są wciąż o 700g lżejsze niż siedzenia poprzedniej generacji.

W drugim rzędzie foteli Mazda wprowadziła wewnętrzny mechanizm przeciwnurkowy, który ogranicza ruch ciała w czasie kolizji. Konstrukcja siedziska foteli dzielonych w proporcji 4:2:4 ogranicza ruch miednicy pasażera, natomiast w przypadku kanapy dzielonej w proporcji 6:4 temu samemu służy odpowiednio ukształtowana struktura pianowego wypełnienia siedziska. Okucia, zawiasy i punkty mocowania tylnych siedzeń zostały wzmocnione, aby lepiej chronić pasażerów tylnego rzędu przed bagażem i przedmiotami przewożonymi w bagażniku. Dla najmniejszych pasażerów CX-5 ma punkty mocowania ISOFIX wraz z dodatkowym górnym punktem kotwiczenia, zapewniające maksymalne bezpieczeństwo pasażera fotelika oraz łatwość jego montażu.

Pieszy w polu widzenia

Kolejna premiera Mazdy to absorbujący energię kształt przodu samochodu, zmniejszający ryzyko uszkodzeń ciała pieszych. Maska CX-5 ma specjalną strefę zgniotu nad silnikiem. Podszybie i zestaw zegarów skonstruowano z materiałów miękkich, aby zmniejszyć ryzyko fatalnego w skutkach wypadku, gdyby pieszy uderzył głową w przednią szybę. Przedni zderzak wyłożony jest materiałem absorbującym uderzenia, aby zmniejszyć potencjalne uszkodzenia nóg, a jego specjalny kształt zmniejsza ryzyko wciągnięcia nóg pod samochód.

Mazda CX-5 jest wyjątkowo bezpiecznym samochodem. Już podczas własnych testów zderzeniowych Mazdy zaprezentowała wyjątkowe rezultaty, w tym w takich sytuacjach jak pełna i częściowa kolizja czołowa, czy też uderzenie boczne w słup.

 

Pasywne bezpieczeństwo

 

WIDEO

Mazda CX-5

2013-05-17 11:20