Poznaj Mazdę CX-5
Nowoczesne skrzynie biegów

Nowoczesne skrzynie biegów

Ta druga, wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego działającą na każdym biegu, znakomicie imituje zachowania skrzyni ręcznej, łącząc w sobie wszystkie cechy różnych rodzajów skrzyń automatycznych. Łagodne zmiany biegów i liniowe przyspieszenia osiągane są we wszystkich samochodach z napędem na cztery koła oraz w przednionapędowej wersji ze standardowym silnikiem diesla. SKYACTIV-MT z kolei daje kierowcy to samo poczucie precyzyjnej skrzyni biegów z krótkimi drogami przełączania co legendarna już skrzynia biegów w roadsterze MX-5. Oba typy skrzyń biegów, lżejszych i wydajniejszych niż ich poprzedniczki, przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i lepszych osiągów samochodu.

SKYACTIV-Drive

Najlepsze cechy przekładni łączy w sobie zalety konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów z hydrokinetycznym przetwornikiem momentu obrotowego, z zaletami skrzyń bezstopniowych (CVT) i dwusprzęgłowych. Blokowany w pełnym zakresie obrotów i biegów przetwornik momentu obrotowego: zapobiega uślizgowi konwertera, powodującemu typowe dla konwencjonalnych skrzyń automatycznych wrażenie utraty mocy podczas przyspieszania, daje poczucie stałego połączenia układu napędowego z silnikiem (jak w skrzyniach ręcznych) i bezpośrednio reaguje na położenie pedału gazu oraz zmiany w obciążeniu silnika. Zmniejsza zużycie paliwa nawet do 7%.

Moduł mechatroniczny szybko i precyzyjnie reguluje ciśnienie oleju, umożliwiając szybkie zmiany biegów i przyczyniając się do niezawodności urządzenia. Poduszki mocowania skrzyni skutecznie absorbują zwiększony hałas i wibracje wynikające z wyjątkowo szerokiego zakresu blokowania przetwornika. Wielopłytowe sprzęgło blokujące i nowy tłok pozwalają zwiększyć wytrzymałość i precyzję działania tego elementu.

Skrzynia jest zarówno przyjemna w użytkowaniu, jak i ekonomiczna dzięki: szybszym czasom reakcji i łatwiejszemu uruchamianiu niż w przypadku skrzyni dwusprzęgłowej, łagodniejszym, bardziej komfortowym zmianom biegów niż w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych lub z konwencjonalnym przetwornikiem momentu obrotowego. Mniejszemu od skrzyń CVT zużyciu paliwa przy wysokich prędkościach oraz poczuciu bezpośredniego połączenia, nieporównywalnym ze skrzyniami CVT czy konwencjonalnymi.

Skrzynia SKYACTIV-Drive dostępna jest w dwóch wersjach dzielących tę samą architekturę: standardowej (maksymalny moment obrotowy na wejściu: 270Nm) i powiększonej (maksymalny moment obrotowy na wejściu: 460Nm).

SKYACTIV-MT

Nowa sześciobiegowa skrzynia manualna Mazdy przenosi wrażenia z precyzyjnej MX-5 do wszystkich innych samochodów marki Mazda – poczynając od CX-5. Inżynierowie przeanalizowali działanie każdego elementu ręcznej skrzyni biegów i stworzyli skrzynię precyzyjną i szybką, a mimo to pozwalającą oszczędzać paliwo. Architektura skrzyni inspirowana jest legendarnym roadsterem MX-5 i zapewnia precyzyjną zmianę biegów: krótkie drogi przełączania (tylko 45mm z luzu do załączenia biegu) wymagają niewielkiego wysiłku, pojedyncze koło zębate pośrednie pierwszego i wstecznego biegu, pojedynczy wałek sprzęgłowy drugiego i trzeciego biegu. Długość wałka pośredniego zredukowano o 20%. Lekka, kompaktowa konstrukcja (obudowa jest o 30% lżejsza od poprzednika) o zmniejszonych oporach wewnętrznych.

Zapewnia ona mniejsze zużycie paliwa. Ekonomiczne gospodarowanie surowcami użytymi do konstrukcji, 7 do 16% lżejsza (w zależności od wersji).

Tak jak jej automatyczny odpowiednik, SKYACTIV-MT występuje w dwóch wersjach: standardowej (maksymalny moment obrotowy na wejściu: 270Nm) i powiększonej (maksymalny moment obrotowy na wejściu: 460Nm).

 

Nowoczesne skrzynie biegów

 

 

WIDEO

Mazda CX-5

2013-05-17 11:20