Poznaj Mazdę CX-5
Aktywne bezpieczeństwo

Aktywne bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo aktywne zaczyna się w kabinie, która pozwala na sprawną ocenę sytuacji dzięki znakomitej widoczności. To Mazda, cechuje się więc charakterystycznym dla marki przewidywalnym zachowaniem na drodze. A jako pierwszy model nowej generacji wyposażona jest w cały szereg nowoczesnych rozwiązań bezpieczeństwa.

CX-5 podnosi poprzeczkę bezpieczeństwa aktywnego wśród kompaktowych SUV-ów z pomocą zestawu systemów nigdy wcześniej nie stosowanego w tym segmencie, w tym Smart City Brake Support i Lane Departure Warning System. CX-5 ułatwia prowadzenie, dzięki udoskonalonemu układowi monitorowania tyłu pojazdu Rear Vehicle Monitoring (RVM). Jak w innych Mazdach, RVM rozpoznaje pojazdy zbliżające się od tyłu i pozostające w martwym polu, ostrzegając przed nimi diodami LED umieszczonymi w lusterkach wstecznych. Jeśli kierowca zignoruje ostrzeżenie i włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas, dioda zaczyna pulsować a dodatkowo uruchamia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Nowością (poza regulowaną głośnością sygnału) jest nowa funkcjonalność systemu – który wyróżniono nagrodą Euro NCAP Advanced Award - który sprawdzi się teraz również w korkach, gdyż działa już od prędkości 30 km/h (poprzednia wersja od 60 km/h).

Unikanie zagrożeń
 

Polepszenie widoczności w nocy było kolejnym ważnym wyzwaniem dla inżynierów Mazdy. Według statystyk 70% śmiertelnych wypadków zdarza się w nocy, a w większości z nich uczestniczą samochody z włączonymi tylko światłami mijania. Mazda CX-5, jako jeden z pierwszych samochodów w segmencie, została wyposażona w układ automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (High Beam Control System, HBCS). HBCS automatycznie przełącza między światłami mijania a drogowymi, aby zapewnić optymalną widoczność dla kierowcy. System korzysta z kamery umieszczonej na górze przedniej szyby i rozpoznającej światła nadjeżdżających pojazdów z odległości nawet 600 metrów (tylne lampy samochodów na tym samym pasie rozpoznawane są z odległości 500 m) i automatycznie przełącza światła długie na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców po czym włącza je z powrotem gdy jest to możliwe. HBCS wyłącza światła drogowe również w sytuacjach, gdy nie są potrzebne – przy niskich prędkościach lub w jasno oświetlonych centrach miast.

Ruszanie pod górę nie będzie już stanowić problemów dzięki asystentowi Hill Launch Assist (HLA) w CX-5. Kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym i uniemożliwiając stoczenie się samochodu, Hill Launch Assist zapewnia płynne ruszanie na wzniesieniach o nachyleniu 2 i więcej stopni. Czujnik przyspieszenia w CX-5 ma nawet funkcję samouczenia, dzięki czemu system sam adaptuje się do indywidualnego dla każdego kierowcy sposobu ruszania.

CX-5 oczywiście wyposażona jest w najnowsze wersje układów ABS z EBD, asystenta awaryjnego hamowania, DSC (dynamicznej kontroli stabilności) i TCS (kontroli trakcji).

W kabinie Mazda zoptymalizowała pozycję słupków A oraz lusterek, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy. To jeszcze jeden przykład na to jak aktywnie można wspomagać kierowcę – bo w końcu podróż z punktu A do B będzie bezpieczna tylko wówczas, gdy zadba o to osoba za kierownicą.

Smart City Brake Support
 

Kolejny debiut: CX-5 to pierwsza Mazda oraz pierwszy kompaktowy SUV wyposażony w system Smart City Brake Support (SCBS) zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach (4-30km/h).

SCBS korzysta z czujnika podczerwieni umieszczonego w przedniej szybie, służącego do monitorowania ruchu pojazdów przed CX-5 w odległości do 6 metrów. W razie wykrycia ryzyka kolizji, SCBS błyskawicznie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i przygotowuje samochód do awaryjnego hamowania.

Jeśli niebezpieczeństwo zniknie lub uda się go uniknąć bez hamowania, ciśnienie w układzie wraca natychmiast to standardowego poziomu. Jednak jeśli kierowca nie podejmie reakcji, SCBS automatycznie wciska hamulec. Pozwala to na uniknięcie większości kolizji z prędkością do 15 km/h i znacząco redukuje konsekwencje kolizji przy prędkościach nawet 30 km/h. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo obrażeń oraz uszkodzenia samochodu.

Lane Departure Warning System - LDW

Nowy układ wspomagający utrzymywanie pasa ruchu Mazdy doczekał się debiutu na pokładzie CX-5. Dzięki temu kompaktowy SUV Mazdy jest jednym z pierwszych aut w segmencie wyposażonych w ten system.

Po włączeniu układu, kamera w przedniej szybie monitoruje pozycję białych pasów na jezdni podczas jazdy z prędkością 65 km/h i wyższą. Jeśli system rozpozna ryzyko niezamierzonej zmiany pasa, ostrzega kierowcę charakterystycznym dźwiękiem dochodzącym z odpowiedniej strony samochodu.

Układ LDWS oblicza ryzyko zmiany pasa bazując na kącie wychylenia kierownicy, przeciążeniu bocznym i innych danych. Oczywiście jeśli kierowca ma zamiar zmienić pas – co sygnalizuje np. włączeniem kierunkowskazu – ostrzeżenie nie następuje.

Układ Lane Departure Warning System Mazdy jest wyjątkowy - to pierwszy system tego rodzaju, który przekazuje ostrzeżenie (brzmiące jak dźwięk opon jadących po tarce) przez głośniki samochodu i to w stereo. Badania potwierdzają, że jest to skuteczniejszy sposób na spowodowanie reakcji kierowcy niż ostrzeżenia monofoniczne czy piszczące ostrzeżenia na desce rozdzielczej.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu jest intuicyjny w obsłudze, adaptuje się do zachowań kierowców, aby uniknąć fałszywych alarmów. Pozwala nawet na ręczne dostrojenie odległości od pasa, w której uruchamia się ostrzegawczy dźwięk.

Aktywne bezpieczeństwo

 

WIDEO

Mazda CX-5

2013-05-17 11:20